06-02-2013Menu

 
Modelfotografering

En artikel med råd til både fotografen og modellen.

 

 

Mange tænker straks på kønne kvinder og mænd, når fotografer taler om modeller, men begrebet dækker faktisk over bedstemor, mænd, et barn, et brudepar, venner, osv. Alle "modeller" vil gerne tage sig godt ud på billederne, så følgende tips gælder for dem alle.

Der findes mange former for professionelle modeller, men mange forbinder straks en model med en catwalk-model, som de har set i realityserien "Topmodel". Men der er mange - mange andre former for modelarbejde.

Model fotografering indebærer stort set alle former for fotografering af folk. Skolefoto, portrætter til visitkort, nude, erotik, familiebilleder, billeder af tøj, smykker, osv. på mennesker, bryllupsbilleder - det hele er modelfotografering.

Så denne side indeholder tips og tricks for både modellen og for fotografen. Og begge parter kan ofte have godt af den indsigt, der ligger i at lære lidt om den andens udfordringer :-)

Men hvorfor er modelfotografering så svært?
Jeg tror at en del af svaret er, at det ganske enkelt skyldes at fotografen møder kritikken med det samme! Her bliver vi straks udfordret på vores evner. Hvis "kunden" ikke kan lide billedet, om end vi ved at det er teknisk 120% i orden og måske selv syntes at parret ser super søde ud, jamen så er det bare et dårligt billede.

En anden grund, men netop her finder jeg personligt udfordringen, er at mange forskellige ting, skal gå op i en højere enhed:
 

1. Kamerateknikken Det er vigtigt at fotografen er fortrolig med knapperne/funktionerne på kameraet, og kan håndtere blænde, lukketider, ISO, flashen, mv.
  2. Fototeknikken De grundlæggende kompositionsregler, herunder at have øje for hele billedet, hvilket vil sige baggrunden og detaljerne
  3. Brugen af lyset Naturens lys er det letteste, her skal man håndtere fill-in-flash, reflektor-brug, skygger, mv.
Mere udfordrende bliver det nåpr man skal bruge flashen eller måske et flashanlæg.
  4. Historien i billedet Skal der være en historie i billedet, så skal fotografen have gennemtænkt dette inden, evt i samråd med modellen. Er det et portrætbillede, så er det vigtigt at man har aftalt "stemningen" i billedet
  5. Styre en model Dette er oftest det sværeste for nogle fotografer. For hvordan gør man det? Der skal ikke herske tvivl om at dette område kræver en del af mange fotografer. Man står overfor en ukendt person - skal have de 4 ovenstående områder til at spille - og så skal man til at dirigere rundt med modellen.
De fotografer, der især er gode til dette punkt, opnår de bedste billeder!

Men udfordringen i modelfotografering ligger netop i at håndtere disse områder på én gang og i hvert billede.

Men nok om det! Her på denne side har jeg samlet lidt gode råd og links, der relaterer til modelfotografering.
Nedenstående informationer og værktøjer henvender sig til både model og fotograf.

Generelle tips og tricks
Generelt
Mange fotografer oplever at modellerne møder op uforberedte og "ikke til stede". Mange modeller tror det drejer sig alene om at have lagt lidt makeup og tage noget forskelligt tøj med, og så ellers bare at lade sig fotografere.
Denne slags modeller bliver øvede fotografer ganske hurtigt trætte af at arbejde med, for den erfarne fotograf ved at han/hun efterfølgende skal sidde og redigere en masse billeder, som i bund og grund er ret ens.

Den spændende model har øvet sig på positurer og ansigtsudtryk. Modellen har måske nogle ideer med til shootet.

Alt for mange modelaspiranter glemmer at fotograferne har investeret mange penge i udstyr, mange timer i at blive gode til deres arbejde, og skal bruge mange timer bagefter foran computerskærmen. Disse fotografer stiller krav til modellerne om at de ikke bare møder op i hverdags jeans og dagligdags makeup, men kommer velforberedte, tændte og ikke mindst til stede.

 

Fotografen styrer For det første, så er det afgørende at modellen føler sig sikker og rolig i fotografens nærvær. Tal om hvad i skal lave sammen, og her må fotografen gerne lade modellen fornemme at fotografen har styr på sagerne, men naturligvis inddrager ham/hende/dem.

Forklar hvilke billeder du, som fotograf, forventer af dem, og lær dem evt. nogle af nedenstående tips. Tiden er givet godt ud!

   
Forberedelsen God forberedelse betyder alt. For alle parter.

Hvis det ikke foregår i ens eget studie, så bør fotografen udforske det sted, hvor fotoshootet skal foregå, og her bl.a. checke lysforhold, restriktioner, muligheder, osv.

Ved at kende stedet godt, så er næste skridt at udtænke hvilke slags billeder, der passer til stedet. En gammel fabrik med en masse graffiti giver andre muligheder end en sportshal.

Vejret er absolut også en vigtig faktor, der skal undersøges i god tid. Det siger sig selv, hvis man skal være udendørs. Men en mørk gråvejrsdag påvirker også lyset indenfor i f.eks. en kirke.

 

Modellen vil som sagt gerne tage sig godt ud på billedet. Giv dem ro til at checke sig selv i et spejl og fortæl dem at det er helt OK at de giver sig tid til at få lagt make-uppen/ frisket den op, sat tøjet. Jo mere du indgyder dem ro, altså at de ikke skal stresse, desto mere falder der ro over resten af jeres session.
Det er ofte en god ide at lade dem tage forskelligt tøj med. Også smykker eller forskellige slips.

Det kan være en stor hjælp for både fotograf og model, hvis også modellen har samlet sig et inspirationsgalleri, som jeg skriver om her nedenfor.

   
Billedets historie Man kan naturligvis tage et portrætfoto af modellen. Men man kan naturligvis også have en historie i billedet, f.eks. nyde solnedgangen. Her bør modellen sætte sig ind i den stemning, der følger med historien. Er temaet "Singing in the rain" bør modellen ligne en, der er forelsket og nyder regnen".
   
Inspiration Det er altid en god idé at lade modellen selv komme med ønsker.

Bed modellen om at kigge magasiner igennem for inspiration. Få dem til at klippe de billeder/kompositioner ud, som de kan lide.
Henvis dem til hjemmesider med billeder i den stil, som de nu ønsker. Der er mange sider på nettet, med f.eks. bryllupsbilleder.
Lad modellen/parret sende fotografen links til billeder, som de godt kan lide, og kompositioner, som de godt kunne tænke sig at efterligne.

Nogle af de flotteste gallerier på internettet er f.eks. 1x og 500px (klik på links for at se disse sider). Her kan man hente megen inspiration indenfor forskellige genrer.

Herved sporer i jer hurtigere ind på hinanden, og sandsynligheden for at de bliver tilfredse stiger kraftigt :-)

Du opnår også at modellen har mentalt forberedt sig på de billeder i skal tage, og derfor er nemmere at kommunikere med.

Se afsnittet nedenfor om Dropbox.

Når jeg falder over et godt billede på nettet, så gemmer jeg det ofte, så jeg kan vise det til min model på f.eks. min iPad. Herved kan modellen og jeg bruge dette billede, som en oplæg til det vi gerne vil opnå selv. Vi bliver hurtigt enige om positurer, lyslægning, påklædning, på denne måde, da billedet hjælper os til at tænke i samme baner.

 

Antal billeder Det er kun de dygtigste fotografer, der kan nøjes med at tage ganske få billeder og dette er oftest kun med professionelle modeller. Til eet billede i TV-udsendelsen TopModel bruger de professionelle fotografer mindst 50 skud, for at få eet godt billede.

Det betyder også at der vil være 49 dårligere billeder. Billeder hvor øjnene blinker, smilet er skævt, osv.

Vi har alle set mange (familie-)billeder af os selv, hvor vi ser knap så godt ud. Og derfor er vi meget kritiske. Og netop dette har nye modeller med i bagagen, når de stiller sig ind foran kameraet.

Derfor er det god stil fra fotografens side ikke at vise modellen alle billederne i første omgang. Vælg altid de bedste billeder fra og præsenter dem for modellen. Herved giver du modellen en god oplevelse. Modellen ser sig selv se godt ud og finder ro og tilfredshed med dit og modellens arbejde.

Senere kan du vise modellen dine andre billeder, gerne de næstbedste, som modellen kan bruge til at lære ud fra.  Slet de dårligste!

Det er god stil at aftale med modellen, hvornår han/hun kan forvente at fotografen har billeder parat, som de evt. kan se på fotografens hjemmeside.
Og så er det lige så god stil af modellen returnerer et "Tak for billederne"!

   
Poseringer 1
Man kan også lade sig inspirere af modelposeringsark.

Modellen kan med fordel øve sig i at efterligne disse poseringer foran spejlet derhjemme, og fotografen kan bruge dem til let at forklare modellen hvordan han/hun forestiller sig at modellen skal posere.

Jeg har fundet forskellige poseringsark eller blot samlinger af billeder, som jeg tidligere har linket til på min blog.

  • Klik på billedet her til højre.
  • Her er et link med poseringer for mænd, kvinder og par
  • Og her er der nogle flere skitser
  • På Youtube.com finder man mange videoer om dette. Det er blot at søge på "Model poses". Her er et!
  • En søgning på Google billeder på "model poses" gav ligeledes mange eksempler.
  • På Pbase har Jose Mascado følgende gallerier, der måske kan inspirere: Poses og Feelings
  • Der findes også applikationer til tablets (f.eks. iPads), der viser disse poseringer, læs mere f.eks. her
  • Her er et link til nogle Posing Tips for Models and Photographers.
Poseringer 2

 

 

 

 

 

Se også her

 

De dygtige modeller ved præcist hvad de skal gøre for at indtage det relevante ansigtsudtryk. Ganske som skuespillere, så øver de sig i kropsprog (poseringer) og ansigtsudtryk.

Jo mere man har øvet sig i forskellige udtryk, både med ansigtet og kroppen, og ikke mindst har set det talrige gange i et spejl, desto mere sikker vil modellen være foran kameraet.
Den utrænede model sidder ofte foran kameraet og tænker "hvilken mimik betyder at jeg kommer til at se godt ud". De tænker meget ind af og mister derved kontakten til nuet, billedet og fotografen.

Det kan også være en god ide, for modellen, at hive sider ud fra ugeblade og magasiner af poseringer, som modellen kan lide, selv er fortrolige med og let kan efterligne. Modellen kan bruge denne mappe med billeder til hurtigt at komme ind i rollen. Naturligvis kan man også finde en masse inspiration her på nettet, som jeg beskriver her ovenfor.

Jo bedre modellen er til at skifte ansigtsudtryk og positur, og være fortrolig med dette, desto sjovere og lettere bliver samarbejdet med en (god og kræsen) fotograf.

Nogle taler om "magiske ord", dvs. ord, der beskriver stemninger for modellen, altså metaforer, som hjælper modellen til hurtigt at komme ind i en stemning. Dette er ord, som kun modellen kender. Et eksempel kunne være "lækker ulovlig chokolade", som modellen ved får hende til at få et drømmende og nydende blik.

 

   
Fælles sprog Aftal et fælles sprog.

Lad modellen forstå hvad du, som fotograf, mener med :

 
  • Sænk skuldrene
  • Højre arm (din højre eller modellens)
  • vandrette skuldre
  • ind med rumpen
  • maven ind
  • løft hagen
"stå stille" Modellen må slet ikke flytte sig, og især ansigtet, så fotografen beder ham/hende om at "stå helt stille". Forklar dem at denne ordre er vigtig.
Ofte har jeg oplevet at lyset er perfekt, posituren god, men så har vinden lige trukket en hårlok forkert, og jeg eller min assistent skal lige hurtigt fjerne den. I mellemtiden skal modellen holde posituren.

De fleste af os er oplært i at kigge på den der taler til os. Dette er en af de vigtigste ting en model skal lære ikke at gøre! Derfor placer altid modellens arme, ben, krop, osv. inden du placerer hovedet.
Har oplevet at kompositionen var god, men en hånd skulle lige flyttes lidt op - modellen drejer hovedet og kigger på mig for at forstå og kompositionen røg på gulvet.
 

Et smukt smil Vi mennesker viser hele vores tandsæt, når vi smiler. (Det er vi faktisk ene om i naturen). Men for de fleste gælder det også at smilet ikke bliver smukt, når tandkødet blottes for meget. Prøv at lade din model lære sig dette foran en spejl.
Øjnene Hvis fotografen beder modellen om at se til højre, så vurder om det kun er pupillerne der skal flytte sig eller hele ansigtet.

Prøv at lade modellen se lidt ved siden af dit kamera, altså ikke at kigge direkte ind i kameraet. Lad hovedet hælde lidt til den ene side eller den anden.

Se ikke altid ind i kameraet Se på disse to billeder. Bilver du ikke nysgerrig efter at vide hvad de kigger på på billedet til højre?
Husk at lade dine modeller se samme sted hen! Peg på noget i den retning, som de skal kigge, så de begge retter blikket mod dette sted.
Når armene presses mod kroppen
Når man tager (sær kvinder) fra siden og de bare armen kan ses, så hører man ofte kritikken med store overarme. Når du presser en arm mod kroppen, kommer armen til at se bredere ud.
Derfor er det vigtigt at modellen er klar over at armen ikke skal presses for kraftigt mod kroppen, så de brede arme undgås.

Bemærk hvordan denne kvinde får presset det bagerste bryst sammen, og med hånden får løftet dette bryst op og gjort større.
Hånden skal se ud som om den holder om brystet, men vi skal helst undgå at kroppen ser "forkert" ud.

Husk at et billede er 2-dimensionelt, og derfor bliver det der er tættest på kameraet større end det der er lidt længere væk (jf. ovenfor).

 

Hævede skuldre Pas på at modellens ene skulder ikke er højere end den anden, fordi modellen står på det ene ben og hviler med det andet (naturligvis med mindre det er bevidst).

Mange modeller hæver desuden skuldrene automatisk, hvis fotografen beder dem om at hive maven ind.

Langsomme poseringer De fleste modeller ved at de skal lave lidt om på deres poseringer. Her er det vigtigt at fotografen har forklaret din model at ændringer i poseringerne skal ske langsomt - MEGET langsomt.
Også hvis du beder modellen om at se til højre, så skal denne dreje ansigtet langsomt, så du kan nå at vurdere poseringen og trykke af, hvis billedet bliver godt. Modellen skal flytte sig langsomt
   
Ansigtsvurderingen Alle har en god og mindre god side af deres ansigt.

Vi mennesker er ikke ens i ansigtet. Prøv at tage et portrætfoto - del ansigtet i midten og tag nu den ene del og spejlvend den. Du vil opdage at det nye ansigt slet ikke ligner personen på originalfotoet.

 
Original foto I Photoshop har jeg spejlvendt den højre
del af ansigtet, dvs. mund, næse og øje.
   
Faktisk vender de flestes næser til højre eller venstre. Det ene øje er større end det andet, og ørene kan sidde højere end det andet. Ligeledes kan modellens smil være skævt.

Og hvad skal vi så bruge denne viden til ?

Kort: for at tage et godt billede af modellen!

Teknikken er lige til. Ved at lade modellen dreje ansigtet lidt, så den skæve næse pege hen mod fotografen - det gør næsen mindre dominerende. Man kan også sørge for at det største øje (og øre) er længst væk fra kameraet - herved kommer det bagerste øje til at have samme størrelse på billedet, som det forreste øje.
 

Med tiden ser du hurtigt disse ting på dem du skal fotografere, og kan styre modellen iht. teorierne. På kort sigt kan det være en fordel lige at tage et stykke papir og betragte dine modeller, imens du tegner mundens hældning, øjnenes størrelser, ørenes placering og næsens retning ind i cirklerne. (Ps.: den venstre tegning er set oppefra!).

Som model kan du prøve at finde din egen "gode side" ved at lave tilsvarende øvelse foran spejlet.

   
Hold pauser Hold nogle korte pauser undervejs, og især i begyndelsen af jeres session. Fotografen kan vise modellen billederne på kameraets skærm og tal om dem, også om det der ser knapt så godt ud. Disse pauser får ofte modellen til at slappe af og giver tid til at reflektere.
   
Modelkontrakter:
Det er meget vigtigt at der udarbejdes en modelkontrakt mellem fotograf og model(-ler). En modelkontrakt sikrer både fotograf og model for uheldigheder, og fotografen vil opleve at mange modeller får en anden ro, når fotografen håndterer det professionelt.
Jeg har udarbejdet en modelkontrakt på baggrund af de forskellige kontrakter, som jeg har fundet rundt omkring på nettet. Denne kontrakt er noget mere udførlig end andre.

Bemærk især hvilke rettigheder, der kan overdrages til 3. part. Uden dette på skrift kan billederne overdrages til en god ven, som derefter kan sælge dem :-(

Jeg kan anbefale, at fotografen har udfyldt dem på forhånd, så det kun er modellens navn og aftalens indhold , der skal udfyldes.

 

I dag kan man få model-kontrakt programmer til sin smartphone eller tablet, så man slipper for papirarbejdet. Læs mere om dette på min blog her.

Læs her, hvorfor det absolut er en fordel for modellen, hvis denne selv har en kontrakt med.

Husk forældrenes underskrift, såfremt modellen er under 18 år.
Og husk altid at have en kopi til modellen og en kopi til fotografen.

Hvad siger loven? Det er vigtigt for både model og fotograf at have sat sig ind i lovgivningen, når det kommer til offentliggørelse af billederne.
Lovgivningen har nogle klare regler for modeller under henholdsvis 15 og 18 år.

Læs mere om lovgivningen her

   
Begreberne TFP - TFD Du vil sikkert støde på begrebet "TFP", som er et ofte brugt udtryk i model- og fotografindustrien. TFP er en engelsk forkortelse for "Time for print" og betyder direkte oversat "Tid mod billeder". 

I dag finder man oftere TFD, som er forkortelsen for "Time for Disc" eller "Time for Download", hvor modellen vil få mulighed for at downloade billederne fra f.eks. en Dropbox-konto (se nedenfor).

Alle begreberne går ud på at parterne ikke modtager betaling for den tid, de har brugt, men billederne betragtes som "betaling".

På model-sites skriver nogle modeller det på deres profil, og sikrer sig derved billeder til deres portefølje. Også stylister er ofte med på TFP. Model, stylister, makeup-specialister, frisører og fotografen byder ind med deres tid og hver deres kunnen.

 

"Props" Når fotografen og modellen er enige om sted og tema, så skal modellen naturligvis sørge for at have tøj, sko, osv. med, der passer til temaerne.

Fotografen kan være den der husker alle de øvrige "props", så som sjippetov, boksehandsker, drikkeflasker, paraply, laptop, bowlerhat, spraydåse, golfkølle, kaffekrus, reb, ølkasse, osv.

Modellen kan tage solbriller, store smykker, hatte, osv. med.

Det er min erfaring at disse "probs" ofte er dem, der er med til at give billederne historie.

 

Her brugte vi englevinger, 2 flashes, stativ, "cactus triggers" og en masse tålmodighed..

   
Hvis du har en Facebook profil, så har du sikkert lukket den ned, så kun dine venner kan se dine billeder.

Det er uhensigtsmæssigt for både fotograf og model.

Begge parter vil jo gerne se hvad den anden har bedrevet inden en endelig aftale måske indgås. Det er ikke ualmindeligt at fotografer vurderer modellernes billeder for at danne sig et indtryk af modellens muligheder. Tilsvarende undersøger mange modeller fotografernes portefolie, der igen kan fortælle lidt om fotografens stil og kompetence.

Derfor bør du oprette mindst en mappe under dine billeder, som du gør offentlig, så andre kan se din portefolie (såfremt du altså bruger Facebook til dette)

   
Workshops Rigtigt mange fotoshoots arrangeres igennem Facebook. Især TFP-shoots, hvor du kan være med og lære af øvede fotografer.

Disse workshops er også gode muligheder for modeller at opbygge en portefolie, elelr blot at få nogle skønne billeder af sig selv.

Et eksempel er Copenhagen Photomeetup, som du kan læse mere om her.

   

Har du ikke en
Dropbox konto,
så klik på ikonet
herover.

En "Dropbox" er stort set uundværlig for både model og fotograf idag.

En Dropbox er en gratis service, der gør det muligt let at dele billeder (og andet) over nettet.
Efter at begge parter har oprettet en Dropbox-konto, så kan man oprette en undermappe, der f.eks. hedder modellens navn. Denne mappe deler man så med den anden part (højreklikker på mappen og vælger "Share with"). Dette er en nem møde at udveksle billederne i stedet for at skulle brænde CD'er eller sende USB-nøgler.

En Dropbox konto kan også bruges til at udveksle inspirationsbilleder mellem model og fotograf INDEN shootet. Herved opnås også en forventningsafstemning.

Når jeg falder over et billede, som inspirerer mig, så gemmer jeg dem i undermapper (under standardmappen "Photos"). Disse undermapper kan jeg dele med mine modeller til inspiration. Men jeg bruger også denne inspirationsmappe til at minde mig om billeder, som jeg en dag gerne vil prøve selv. Læs mere her.

Du kan læse mere om brugen af Dropbox her på min blog.

   
Tips og Tricks mest for modellen
   
Modellens hjemmearbejde Mange modeller kan med fordel øve sig foran spejlet der hjemme i de forskellige poseringer, især hvordan de udtrykker sig med deres ansigt. Her er et par eksempler.
 
  • vrede
  • sur
  • tvær
  • ulykkelig
  • sørgmodig
  • et grin
  • latter
  • fjollet grin
  • koket smil
  • forførende smil
  • interesseret blik
  • drømmende
  • tænkende
  • fascineret
  • overrasket

 

   
Modellen bør medbringe En god fotokollega sendte mig denne liste, som han sendte til sine modeller. Jeg har udvidet den en smule (Tak til Ole). En liste med ting, som modellen skal have med / forberede inden shootet:
  1. Vand og noget at spise. Gerne nogle proteinbars etc.
  2. Perfekte (uskallede) negle og/eller en flaske neglelaksfjerner.
  3. Hårnåle, hårlak, kam, børste og andet til at få styr på lokkerne.
  4. Make up, inkl. lip gloss, fugtighedscreme, etc.
  5. Tøj: Mindst 2-3 forskellige sæt. Både bluser, nederdele, kjoler i forskellig længde, bukser.
  6. Strømper/strømpebukser i sort og hvid.
  7. Undertøj i neutral farve (hudfarvet) så det ikke kan ses gennem tøjet, alternativt i samme farve som tøjet.
  8. Flere forskellige slags sko i forskellige højder og farver. Mindst ét par stilletter.
  9. Accessories, f.eks. sjal, tørklæde, handsker, smykker, taske, mv.
  10. En "fnulle-rulle" til at fjerne fnuller fra tøjet.
  11. Nogle klemmer og elastikker - til at stramme tøjet op bagpå.
  12. pas på at BH-stopperne ikke er for stramme. Mærkerne i huden tager tid før de går væk.
  13. tag gerne dine egne modelkontrakter med

Ved udendørs shoots:

  1. En varm løs frakke / fleecetrøje til at tage på mellem poseringerne og mens fotografen ordner location og lys. Om vinteren også nogle varme støvler og et tæppe til at vikle om benene.
  2. Noget varmt at drikke

 

   
Stå med siden til Stå gerne med siden til så overkroppen drejes let mod fotografen. På denne måde kommer modellen til at se slankere ud. Man komme uundværligt til at se bredere ud, når man stå vinkelret på fotografen
 
   
Der findes mange klip på YouTube, hvor modeller kan få inspiration til poseringer. Her er et af mange.
 

  Jeg har hørt om en bog, der er skrevet af en model til kommende modeller, der hedder "Champagne riskager & andre misforståelser". Skrevet af Anne P. & Tor Andersen og udgivet på Politikens Forlag.
Bogen skulle indeholde alt, hvad der er værd at vide for unge med drømme om en (professionel) modelkarriere: Hvordan kommer jeg i gang, hvilke krav skal jeg opfylde, hvordan er hverdagen som model, skrøner og fordomme om modellivet, hvilke faldgruber er der, hvordan med kost, motion, make-up - osv. osv.  95 sider fyldt med nyttige oplysninger og selvfølgelig appetitvækkende billeder. Den skal vist lånes på biblioteket.
   
Tips og Tricks mest for fotografen
Skyd i serier De fleste kameraer har mulighed for at tage flere billeder hurtigt efter hinanden. Brug denne funktion, når du skyder modelfotos. Ved f.eks. altid at tage 3 billeder lige efter hinanden, så undgår du at du kommer hjem med eet billede, hvor modellen netop blinker med øjnene, når du trykker af.

Tager du billeder af flere folk i en opstilling, så skyd altid i en serie. For der er altid en person, der kigger væk, blinker med øjnene eller andet.
Jeg har med succes fotograferet alle gæsterne til et bryllup ved at sætte kameraet på et stativ først og derefter skyde 10 billeder i serien. Herefter kunne jeg finde frem til de forskellige billeder, hvor folk så godt ud, lægge dem i "lag" i Photoshop, og retouchere mig frem til eet billede, hvor alle så godt ud.

   
Rør ikke ved en model
Og hvorfor forholder det sig så lige sådan ?

Her er tale om elementær kropssprog, hvor alle har nogle zoner omkring sig

Jo bedre du kender en person desto tættere tillader du denne person at komme dig.

Når en model og fotograf møder hinanden første gang er det vigtigt for et godt samarbejde, at man lærer hinanden godt at kende inden man går i gang med at tage billederne. Når modellen føler tillid til fotografen, så tillader modellen også fotografen at komme tættere på.

Ved at tale om dette og illustrere dette overfor modellen, så er det min erfaring at grænserne mellem zonerne nedbrydes hurtigere. Men vær altid forsigtig i begyndelsen af et fotoshoot.

Bemærk at man faktisk kan tillade sig at komme ganske tæt på en person, hvis man kommer ind på personen fra siden.

 Det er vigtigt at have dette i mente, når man skal være modellens spejl (se nedenfor)

Det er en gylden regel ikke at røre ved modellen. Jo mere uerfaren modellen er, desto vigtigere er denne  regel. Har du en assistent, så må denne (underligt nok) gerne røre ved modellen. Hvis du ønsker at rette noget og en berøring er nødvendig, så fortæl først hvad du gerne vil gøre, og få derefter modellens accept af den efterfølgende berøring.

   
Vis dine billeder på kameraets skærm Det er en god ide at lade modellen se de billeder du allerede har taget af modellen undervejs. Det giver modellen en indsigt i hvad du, som fotograf, ser og ofte også hvad modellen skal gøre bedre.
   
Fotografen er modellens spejl Når først i går i gang, så kan modellen ikke se hvordan han/hun ser ud, og her er du (eller din assistent) deres spejl. Du kan se om håret sidder forkert, om slipset er skævt, om der skal hives ned i skjorten, så folder i tøjet udglattes.
Tag f.eks. en strop fra en bh, der pludselig bliver synlig. Det ser modellen ikke, men her skal du holde øje med disse ting for modellen. Måske er det nødvendigt at du (eller din assistent) retter dette. Her er det vigtigt at du har fået modellens accept først.
   
   
Valg af objektiv / blænde Modelfotografering foregår altid ved brug af blændeprioriteringen AV, da vi ønsker at have fokus på modellen.

Husk at en stor blænde åbning (dvs. lille blændetal, f.eks. 2.8) lukker mere lys ind end en lille blændeåbning (f.eks. F22). Med andre ord dit billede bliver lysere.
 

 
Nogle kameraer har en predefineret indstilling til
funktion, hvis du ikke har mulighed for / eller er
 
portrætfotografering, som sikrer stor blænde, brug kun denne
fortrolig med brugen af AV-funktionen (blænde) på dit kamera.
 
   
  Valget af den rigtige blænde er vigtig her. Hvad er det du ønsker at vise i hele billedet ? Hvad skal der være fokus på.
Hovedreglen er jo at:
 

- en stor blænde (fx F2)
gør baggrunden sløret
lille DOF

- en lille blænde (fx F11)
gør baggrunden skarp
stor DOF

  Ved at gøre baggrunden sløret sikrer du fokus på modellen. Du kan blande baggrund og motiv ved at vælge en blænde "mit imellem". De feste fotografer går efter den store blænde.

Mange portrætfotografer vælger en blændeværdi på mellem 2.8 og op til 5.6.

Du bør undgå at gå under 2.8 idet DOF'en bliver så lille, at skulle modellen stå med en 45° vinkel, så vil det bagerste øje stå uskarpt. Det er en god idé at lære DOF'en på dit objektiv at kende. Til illustration har jeg lavet dette lille skema på baggrund af mit eget udstyr.

 
     
  30mm. A 1.4   30 mm A 2.8   (12-)60 mm (2.8-)4.0
Afstand til model Near Far DOF   Near Far DOF   Near Far DOF
1 meter 0,98 1,02 0,05   0,96 1,05 0,09   0,77  1,41  0,64
2 meter 1,91 2,10 0,19   1,83 2,21 0,38   1,26  4,80  3,54
3 meter 2,80 3,23 0,42   2,63 3,49 0,86   1,60 24,00 22,40
   
  Jo mindre DOF, desto mere mere sløret bliver det der ligger før NEAR eller bag FAR. DOF'en fortæller dig om det område, der vil forblive skarpt.

Ligeledes bør du have styr på DoF'en på dit objektiv. (læs mere her).

   
Lukketid En gammel god tommelfinger regel siger at lukketiden mindst skal være det dobbelte af din brændevidde for at undgå rystelser, og som minimum aldrig under 1/60 sekund.
   
Laveste ISO-værdi Fotografer altid i lavest mulige ISO, da det giver dig det bedste materiale at arbejde med bagefter.

Hold øje med at du vælger en ISO-værdi, der sikrer dig en god lukketid.

   
Fotografer altid i RAW Skyd altid dine billeder i RAW-formatet. Du kan herved meget lettere justere f.eks. lyset, når du har maksimale data.
Du får også mulighed for at redde f.eks. en forket hvidbalance og nogle gange endda et udbrændt billede.

 Læs mere her om at fotografere i RAW og hvad det vil sige

   
Fokus - AF Vælg altid singel-fokus, da det er modellen, du skal stille skarpt på.

VIGTIGT: Det første folk kigger på ved et billede af en person, er deres øjne. Check det selv :-)
Derfor er det vigtigt at du ALTID fokuserer på øjnene, holder udløserknappen halvt nede, og derefter flytter kameraet for at komponere billedet.

 

   
Afstanden til modellerne
Det er vigtigt at du husker proportionerne i billedet ved at have rette afstand til dine modeller læs mere her.

 

Det er bedre at benytte en zoom f.eks. 55-200 mm, da du herved kan gå tilbage og zoome ind og derved beholde perspektivet til modellen.


Husk at sænke dit fokus punkt så du opnår en flot komposition af billedet. Billedet til venstre ses meget ofte, men det gode billede er det, der er her til højre.
 
   
Kontroller dine kamera indstillinger Det hænder at man - utilsigtet- i kampens hede, kommer til at ændre på f.eks. ISO værdien under denne fotosession. Det er surt at komme hjem og finde ud af det her. Derfor kontroller med jævne mellemrum dine kamera indstillinger.
   
Sørg gerne for plads rundt om selve motivet Når du sidder bagefter foran computeren, har du mulighed for at lege med f.eks. det gyldne snit. Det er nemmere at beskære end at mangle noget :-)
 
   
   
Små remedier, der er gode at have med
- Tøjklemmer, bruges til at samle en kjole omme på ryggen af modellen.
- Gaffatape, kan bruges til stort set alt, et must i en fotograf taske.
- Sikkerhedsnåle, hårnåle, almindelige nåle.
- Elastikker (kan bruges til at sætte om et skjorteærme fast under jakken, så skjortemanchetten sidder flot i forhold til jakken)
- En vandforstøver, som bruges til at sprøjte vand ud over huden, så det ligner svedperler på en varm sommerdag (se det øverste billede her). Jeg har en lille forstøver, som jeg fik hos min optiker til brillerensevæske - nu indeholder den vand. Bland evt. lidt glycerin i vandet, så bliver vandet længere på det sted du sprøjter, og dråberne er mere tydelige.
- En lygte. Skal du fotografere i mørke rum, så kan det være svært for dit kamera at fokusere i mørket. Lys på motivet med lygten til kameraet har fundet sine indstillinger. Lygten kan også bruges til mange andre kreative ting.
- Plastikpose/underlag, som modellen kan have under sig, hvis denne skal sidde på f.eks. græs
- Multikniv, til at skære løse tråde, tøjmærker, skrue noget fast med, osv
   
Reflektorer
En reflektor er så godt som uundværlig for en fotograf, der vil tage billeder af folk.

Jo større de er, desto bedre og mere kan de reflektere på. En god størrelse er 80 cm i diameter. Langt de fleste modeller kan foldes sammen.

Jeg har selv en 5-1 model, som består at en diffuser, hvorpå sølv, guld, hvid, sort og sunfire (blanding af sølv og guld) kan lynes rundt om diffuseren.
Diffuseren kan benyttes til at forhindre/dæmpe det direkte lys på modellen, hvis solen er skarp.

Reflektorerne bruges til at opbløde de mørke områder på modellen, hvor lyset er mørkest.

Bemærk at en reflektor som regel skal håndteres af en assistent, med mindre du har investeret i et stativ.

Jeg har endnu ikke fået taget nogle billeder selv, der viser hvordan de forskellige farver virker, men henviser til billederne på denne side indtil videre.

   
At fotografere med Flashanlæg
Når man benytter et flash-anlæg, så er det vigtigt at erindre, at kameraets elektronik ikke indstiller sig automatisk efter det lys, som din opsætning af dit flashanlæg giver.

Her skal du altid arbejde med dine manuelle indstillinger, altså hvor du selv sætter blænde og lukketid i forhold til det givne lys. Du skal derfor have kendskab til, hvordan du stiller disse to værdier i programmet M.

Som udgangspunkt vælg ISO 100.

 

Ved studiebilleder, hvor baggrunden ofte er ensfarvet og derved ikke kan tage fokus, så tager jeg ofte udgangspunkt i blænde 8 og en lukketid omkring 200 (ISO 100) på manuel fotografering.

  Det kræver en vis øvelse og naturligvis erfaring at arbejde med et flashanlæg, idet der nu kommer flere faktorer ind, som fotografen skal forholde sig til
 
- antallet af lamper giver forskelligt lys
- lampernes styrke (mange kan reguleres individuelt)
- lampernes individuelle afstand til modellen
- hvordan bruges den enkelte lampes lys (rettet mod loft, direkte)
- Virkningen af direkte lys, brug af diffuserboks, brug af paraply
- Reflektorskærmes indirekte lys
- Skyggerne som dette lys giver
   
  Se bl.a. dette blog indlæg
   
Brug af lysmåler
Her skal du bruge dit kameras indbyggede lysmåler: Histogrammet. (hvis du da ikke har anskaffet dig en lysmåler).

Læg ud med at vælge blændeværdien 5.6

Skyd en masse testbilleder.
Se resultatet på din skærm. Zoom ind.
Check for uheldige skygger (slagskygger)
Efterjuster lampernes styrke og/eller indbyrdes afstand.
Juster din blændeværdi
Juster din lukketid
 

   

Jeg blogger løbende om modelfotografering, og du vil, på min blog, finde mange indlæg, som jeg ikke får skrevet ind  her.
Klik her for at komme til de indlæg på min blog, der omhandler modelfotografering

   
Kunne du bruge dette, så skriv en kommentar her :-)